A je to tu zas, valentínskych reklám čas.



Teraz však trochu vážnejšie...
Už zajtra je sviatok svätého Valentína. Niektorí sa na tento deň pripravujú už nejaký ten týždeň dopredu, ďalší vchádzajú na poslednú chvíľu do polovypredaného kvetinárstva a odchádzajú s uvädnutou orchideou, a tí poslední vyplakávajú doma na posteli, v jednej ruke držia premočenú vreckovku a v druhej posledný zvyšok čokolády.

Vraví sa, že tento deň, čiže 14. február, patrí zamilovaným. Z akého dôvodu a aký je môj názor na tento deň by som ti chcel priblížiť v tomto krátkom článku.

Kto bol naozaj svätý Valentín? Anjel s ružovou riťkou strieľajúci šípy? Myslím, že ani nie (hádam si nežil do dnešného dňa v omyle). Sv. Valentín bol hlavne biskup a mučeník.
Veľmi zvláštnu otázku som si kládol kedysi i ja: "Čo má spoločné mučeník a sviatok zaľúbených?" Predsa sv. Valentína. Existuje niekoľko legiend o vzniku tohto sviatku už v stredoveku. Tak napríklad, vraj obdarúval páry kvetmi, iná zase hovorí o nahradení pohanského sviatku za sviatok sv. Valentína.

Aký je môj názor? Niekedy akoby tento deň ani nehovoril o láske, ale o predbiehaní sa, kto čo lepšie dá svojej "polovičke". Láska nie je predsa založená na daroch, ale na tom, že chcem, aby tomu druhému bolo dobre, pretože ho milujem. Prečo si v tom prípade nerobiť sviatok zaľúbených každý deň? Predsa láska by sa nemala vo vzťahu vyznávať len v špeciálny deň v roku, ktorý je využívaný viac-menej ako marketingový ťah. Nemilujme predsa len jeden deň v roku, kedy nám ponúkajú médiá vhodnú príležitosť kúpiť bonboniéru vo výpredaji alebo kúpou plyšového medveďa podporiť deti v Číne.
Rozumiem, že niektoré páry si chcú takto spríjemniť spoločné chvíle a viac sa povenovať tomu druhému, na tom nie je predsa nič zlé, ale netreba to zase extrémne preháňať.
Čo tak zostať verný tradičným prejavom lásky, ako je napríklad originalita, spontánnosť alebo skromnosť. Predsa koľko dievčat by to ocenilo (určite väčšina).



Pamätám si, keď sme si na základnej škole posielali s dievčatami valentínsku poštu. Ja som posielaniu nevenoval vysokú pozornosť, nakoľko som sa veľmi hanbil. Ja som bol z tých čo radi túto poštu dostávali. Jedno dievča mi posielalo každý rok. Ja som jej tento sviatok málokedy prejavil, čo mi je veľmi ľúto nakoľko bola i ona často z toho sklamaná. No s chlapcami je to niekedy zložité.
Sú to pekné časy, keď si môžu deti prejavovať tú najkrajšiu nevinnú lásku.

Aby som však len nekritizoval musím pochváliť iniciatívu NTM, čo je Národný týždeň manželstva. Tradične sa tento týždeň koná počas týždňa, kedy je taktiež sviatok sv. Valentína. Je to svetová kampaň, ktorá sa konala po prvýkrát v Anglicku a dnes je už do nej zapojených vyše 20 krajín sveta (taktiež i naše Slovensko). Počas tohto týždňa sa venuje väčšia pozornosť manželstvu, pre verejnosť sú prístupné rôzne prednášky alebo stretnutia.

"Cieľom NTM je propagovať a podporiť manželstvo ako vzácnu hodnotu pre moderného človeka." (ntm.sk)

Jediné, čo som chcel vyjadriť: Je zrejmé, že by sme mali robiť všetko s mierou a nemali by sme sa nechať ovplyvňovať médiami, ktoré sú využívané len na marketing, ale mali by sme sa riadiť vlastným srdcom, pretože len to je naučené milovať.

 Všetkým zaľúbeným prajem krásny sviatok




obrázky: pixabay.com
(viac o NTM: ntm.sk)